pramuka
Pramuka Adası gizli plajları.

Jakarta’nın ortalama 50 kilometre kuzeyinde Java denizinde bulunan adalar adının aksine 120 civarı küçük ada ve atolden oluşuyor.Adaların bazılarında oteller bulunuyor,bazıları özel mülk,bazılarında ise hiç ayak izi yok.Adalarda yaşayan yerlilerin ana geçim kaynağı ise turizm ve balıkçılık.Jakarta’da sanayiden dolayı oluşan hava ve su kirliliğinden buralarda eser kalmıyor.Bize de kristal berraklığındaki suların tadını çıkarmak kalıyor.

Pulau Air
Tekne Turundan Ada Manzaraları

Yaklaşık 15 kişi civarındaki grubumuzla kişi başı 650k Rupiah ödeyerek Pramuka adası konaklamalı 1 gece 2 günlük turumuzu ayarladık.Eğer az kişi olursanız fiyatlar normalden biraz daha yüksek oluyor yani ne kadar kalabalık olursanız o kadar iyi.Pramuka adası genelde yerli halkın yaşadığı ortalama bir ada.Ben kaliteli hizmet istiyorum derseniz bu adada kalmanızı tavsiye etmem,diğer özel resort adalarında kalın.Tabi fiyatlar da haliyle artacaktır.

pramuka
Pramuka Adası Dalış İskelesi

Sabah erkenden Jakarta’nın kuzeyinde bulunan Marina Ancol’e doğru yola çıkıyoruz.Adalara ulaşım için iki seçeneğiniz var.Birincisi Marina Ancol daha merkezi olsa da buradan ulaşım biraz daha pahalı oluyor.İkinci seçeneğiniz ise Muara Angke limanından gitmek.Burası diğerine göre oldukça ucuza geliyormuş;ama bu seçeneği kullanmadığımız için herhangi bir fikrim yok.Zaten turla gidiyorsanız firmanın belirlediği limandan kalkan feribota binersiniz.Kendiniz giderseniz de yine feribotları kullanarak belli başlı adalara gidebilirsiniz.Yalnız limanda İngilizce bilen birini görmediğimi belirtmek isterim.Bu yüzden dikkatli olmanızda fayda var.2 çeşit feribot var: yavaş ve hızlı.Biz hızlı olanı kullandık.Saatte 50 kilometre hız yaparak 1 saat gibi bir sürede Pramuka adasına vardık.

little island
Büyüyüp ada olacak bir adacık…
natives
Yerlilerin yaşam sürdüğü adalardan biri.

Adaya adımımı atar atmaz terliğim koptu.Harika bir başlangıç dedim ve yürümeye devam ettim.Sonra diğeri de koptu.Palmiye yapraklarıyla biraz tamir edip yürümeye devam ettim.Neyse ki ara sokaklardan birinde bir markette güzel bir terlik buldum ve 15k Rupiah karşılığında aldım.Hayatımda giydiğim en ucuz ve en kaliteli parmak arası terliklerden biri olduğunu söyleyebilirim.Pramuka adası 1-2 kilometre çapında küçük bir ada.Feribottan indikten sonra 10 dakika yürüyerek otelimize ulaştık.Aynı zamanda motorlu küçük toplu taşıma araçlarını da kullanabilirsiniz.Adada oteller genel olarak düşük kalitede hatta bazılarında sadece uyumak için yatak var.Pramuka adası yerli halkın yaşadığı bir ada olduğu için etrafta tonlarca çöp vardı.Ne yazık ki herkes yemiş,içmiş çöplerini etrafa fırlatmış.Neyse ki üstünde kalıcı yaşamın olmadığı diğer adalarda durum böyle değil.

semak daun
Semak Daun İskelesi
Diploria

Otele yerleşip 1 saat kadar adayı keşfe çıktıktan sonra çevre adaları ziyaret edip şnorkelle dalış yapmak için limanda buluşuyoruz.İçten motorlu kayığımızla adalara doğru giderken ayaklarımı suya sokup Java denizinin keyfini çıkarıyorum.İlk durağımız küçük bir atol daha henüz deniz seviyesinden 20 santim kadar yüksekte genç bir ada;ama bembeyaz mercan kumlarından oluşan bu küçük ada bile beni benden almaya yetiyor.Burada biraz oyalanıp yüzdükten sonra ”Pulau Air” yani su adasının enfes manzaraları eşliğinde şnorkelle dalış alanına geliyoruz.Suyun altı inanılmaz derecede güzel.Her yerde tropikal balıklar,ahtapotlar,deniz yıldızları,mercanlar,değişik türde kestaneler…Tropikal sularda ilk kez daldığım için çok etkilendim.

Acanthaster Planci
Dünyanın en büyük deniz yıldızı türlerinden biri.Bu türün çok farklı renklerini görebilirsiniz;ama rengine aldanıp dokunmaya kalkmayın çünkü üstünde gördüğünüz dikenler zehirli.

coral

1 saat kadar yüzdükten sonra bir sonraki durağımız olan Semak Daun adasına doğru yola koyulduk.Bu adada da kalıcı bir yerleşim yok.Sadece bir tane ahşap iskele var o kadar.Ada zaten oldukça küçük tam hayalimdeki tropikal Robinson adası gibi…Küçük bir kumsal,arkada da orman ve bol bol huzur.Kamp yapmak için de harika bir yer.Burada da yüzdükten sonra son durağımız olan ve üzerinde bolca balık çiftliği bulunan bir adaya geldik.Balık çiftliklerini gördük.Aynı zamanda 1-2 havuza da köpek balığı ve remora atmışlar,gelenlere gösteriyorlar.Adadaki restoranda taze hindistan cevizi suyumuzu içtikten sonra ise kayığımıza atlayıp otelimize geri döndük.Akşam yemeğimizi yedikten sonra ise bizim için verilen barbekü partisine katılıp bol bol taze kalamar ve balık yedik.

semak daun
Semak Daun Adası
native kid
Yerli Çocuk
fish
Adadaki balık havuzları

İkinci günümüzde sabah kahvaltıdan sonra ilk iş saati 15k Rupiah karşılığında bir kano kiraladık.Kiralarken amacımız resifte dolaşmak,biraz spor yapıp mangrovlarla fotoğraf çektirmekti;ama arkadaşlarım ”atolden dışarı çıkalım,karşıdaki adalara gidelim” diye tutturdular.Ne kadar onları vazgeçirmeye çalışsam da beni dinleyen olmadı,kanoyu birlikte sürdüğümüz Polonyalı çocuk da gitmek isteyince hep birlikte kendimizi bizim resifin kırılma noktasında bulduk.Yaptığımız son derecede tehlikeli bir şey,asla denemeye kalkmayın.Java denizinde 1 km kadar açıldıktan sonra dalgalar 3-4 metre olmaya başladı.Ufuk çizgisi,adalar bir gözüküyordu,bir kayboluyordu.Allahtan dalgaların dalga boyu düşüktü de fazla sarsmadılar,yoksa devrilmiştik.Neyse karşıdaki atole baya yaklaşınca bu dev dalgaların resifin kırılma noktasında nasıl hiddetli bir şekilde keskin mercan kayalıklarını dövdüğüne bir kere daha şahit olunca etrafımdakileri bir daha uyardım,yine kimsenin umrunda olmadım.Neyse ki yanımdaki Polonyalı çocuk da korkmuş ki geri dönelim dedi.Biz başladık Pramuka adasına doğru kürek çekmeye.Yarım saat kadar sonra kendimizi adamızın huzurlu topraklarında bulduk.Başladık diğer arkadaşlarımızı beklemeye,tabi yanlarında telefon falan yok.2-3 saat sonra uzakta turuncu kanolarını gördük ve rahat bir nefes aldık.Sağ sağlim hepsi adaya ayak bastı;ama düşündüğüm gibi kırılma noktasında bunların kanoları devrilmiş.Kimisi mercan kayalıklarına kafasını çarpmış,kimisinin vücudu kesik dolu.Hiç birinin deniz tecrübesi yoktu(atolden çıkarken kırılan dalgalara paralel bile durmuşlardı).Bunu göz önüne alırsak bu durumu çok küçük sıyrıklarla atlattıklarını söyleyebilirim.Bu yorgunlukla yemeğimizi yedik ve Jakarta’ya doğru yola koyulduk.

Pulau Air

reef

Notlar:

Adalar arası ulaşım için limana gidip yerlilerle pazarlık yapmanız gerekiyor.Büyük olanlar ve hızlı olanlar daha pahalı.Şansınız varsa küçük kayık bulabilirsiniz.Tabi İngilizce bilen birini bulma ihtimaliniz çok düşük.

Ana adalarda tatlı su sorunu yok;ama bazı resort adalarında tatlı su bulamayabilirsiniz.

Yemek olarak en rahat bulabileceğiniz şey tahmin edebileceğiniz gibi deniz ürünleri.Fiyatları da oldukça ucuz.